From 1 - 10 / 20
  • Vuurtorens langs de Nederlandse kust

  • Vaarweg netwerk Nederland (VNDS) - bevaarbaarheidsinformatie bevat de bevaarbaarheid voor iedere haven, vaarweg of een deel van een vaarweg is een zogenoemde bevaarbaarheidsklasse toegekend. De indeling voor die klassen is gebaseerd op de afmetingen van standaard-schepen en duwstellen. De Conferentie van Europese Ministers van Verkeer (CEMT) kwam in 1992 met een klassering voor bevaarbaarheid. Aan de klassen I tot en met VII werd voor Nederland een klasse 0 toegevoegd, voor vaarwegen kleiner dan klasse I. Klasse VII is niet overgenomen: duwvaart met negen bakken komt niet voor in Nederland. De klassen zijn gebaseerd op de volgende zaken: - lengte en de breedte van het vaartuig (het grootste duwstel). - breedte en diepte van de vaarweg. - kunstwerken (schutlengte, wijdte, drempeldiepte en hoogte van hefdeuren en/of vaste bruggen). - eventuele (scherpe) bochten in de vaarweg. De volgende klassen worden onderkend: 0 Kleine vaartuigen en recreatievaart I Spits II Kempenaar III Dortmund - Eemskanaalschip IV Rijn - Hernekanaalschip, Eenbaksduwstel Va Groot Rijnschip, Eenbaksduwstel Vb Tweebaksduwstel (lange formatie) VIa Tweebaksduwstel (brede formatie) VIb Vierbaksduwstel VIc Zesbaksduwstel

  • Wetlands zijn de natte natuurgebieden in Nederland. Het Wetland verdrag is op 2 februari 1971 te Ramsar in Iran ondertekend. Nederland was een van de zestien landen die het Verdrag toen ondertekende. In 1980 heeft Nederland het Verdrag geratificeerd. 'Wetlands' ofwel 'nat land' is officieel gedefinieerd volgens het Ramsar Verdrag als: 'Waterrijke gebieden, moerassen, vennen, veen- of plasgebieden, natuurlijk of kunstmatig, blijvend of tijdelijk, met stilstaand of stromend water, zoet, brak of zout, met inbegrip van zeewater, waarvan de diepte bij eb niet meer is dan zes meter'. Hierbij behoren tevens de aan watergebieden grenzende oever- en kustgebieden en binnen deze gebieden gelegen eilanden of zeewatergebieden. In Nederland zijn in totaal 44 Wetlands.

  • Drijvende markeringen

  • Bij Tresoar duik je de geschiedenis van Fryslân in. Op digitale wijze of door het verleden letterlijk aan te raken. Tresoar is één grote schatkamer van Fryslân met schatten om te bekijken en te onderzoeken. Vreugde, verdriet of verbazing - één ding is zeker: het verleden maakt emoties los. Wij bewaren het Friese verleden en leggen verbinding met het nu en de toekomst. Waar komen we vandaan, hoe zijn we veranderd en waarom? Zoals een boom hoog kan reiken omdat hij diepe wortels heeft, zo krijgt het pad vooruit meer vastigheid als we kijken naar het pad dat we al hebben afgelegd.

  • Bij Tresoar duik je de geschiedenis van Fryslân in. Op digitale wijze of door het verleden letterlijk aan te raken. Tresoar is één grote schatkamer van Fryslân met schatten om te bekijken en te onderzoeken. Vreugde, verdriet of verbazing - één ding is zeker: het verleden maakt emoties los. Wij bewaren het Friese verleden en leggen verbinding met het nu en de toekomst. Waar komen we vandaan, hoe zijn we veranderd en waarom? Zoals een boom hoog kan reiken omdat hij diepe wortels heeft, zo krijgt het pad vooruit meer vastigheid als we kijken naar het pad dat we al hebben afgelegd.

  • Bij Tresoar duik je de geschiedenis van Fryslân in. Op digitale wijze of door het verleden letterlijk aan te raken. Tresoar is één grote schatkamer van Fryslân met schatten om te bekijken en te onderzoeken. Vreugde, verdriet of verbazing - één ding is zeker: het verleden maakt emoties los. Wij bewaren het Friese verleden en leggen verbinding met het nu en de toekomst. Waar komen we vandaan, hoe zijn we veranderd en waarom? Zoals een boom hoog kan reiken omdat hij diepe wortels heeft, zo krijgt het pad vooruit meer vastigheid als we kijken naar het pad dat we al hebben afgelegd.

  • Bij Tresoar duik je de geschiedenis van Fryslân in. Op digitale wijze of door het verleden letterlijk aan te raken. Tresoar is één grote schatkamer van Fryslân met schatten om te bekijken en te onderzoeken. Vreugde, verdriet of verbazing - één ding is zeker: het verleden maakt emoties los. Wij bewaren het Friese verleden en leggen verbinding met het nu en de toekomst. Waar komen we vandaan, hoe zijn we veranderd en waarom? Zoals een boom hoog kan reiken omdat hij diepe wortels heeft, zo krijgt het pad vooruit meer vastigheid als we kijken naar het pad dat we al hebben afgelegd.

  • Lijnen van de Waterkeringen van Rijkswaterstaat en de Waterschappen.

  • Palenrij haaks op de kust met annotatie gedigitaliseerd uit zeekaarten